🐍 Az első Python programod

2. LECKE

Ebben a fejezetben végigmegyünk azokon az alapvető lépéseken, amelyek szükségesek ahhoz, hogy elkezdhessük kódokat írni. Ezek után meg is írunk néhány kisebb programot élesben.

💬 Személyes gondolatok:

Emlékszem, amikor az első kódomat futtattam.
Nem volt tökéletes — sőt, hibát is dobott. (Még meg is mutatom lentebb, igazi “piros error“-ok..)
De ahogy rájöttem, miért, és kijavítottam, olyan érzés volt, mintha “beszélgetnék” a géppel.
Most te is ezt fogod megtapasztalni: az első igazi párbeszédet a számítógépeddel. 💬💻

A lecke tartalma

I. Online Kódolás

- Ajánlott kezdőknek -

(Nem kell a gépedre telepítened semmit)

Amennyiben teljesen kezdő vagy és először csak ki szeretnéd próbálni a python környezetet: nem kell telepítened a gépre semmit. Léteznek ingyenes és megbízható online felületek, ahol a kezdetekben gond nélkül meg tudod írni és futtatni is tudod a kódokat. Az alábbiakban felsorolok három lehetőséget, válaszd a neked legszimpatikusabbat.

Ebben az esetben az “offline mód” rész tartalmait figyelmen kívül is hagyhatod.

#1. Google Colab Notebook:

A Google Colab Notebook (teljes nevén Google Colaboratory) egy ingyenesen használható online Python-fejlesztői környezet, amelyet a Google hozott létre elsősorban adatfeldolgozásra, gépi tanulásra és oktatási célokra.

Kezdetleges kódokra tökéletes: https://colab.research.google.com/

Válaszd a “New Notebook” lehetőséget, majd a mezőbe kódokat írhatsz és bal oldalt a “Play” gombbal le is tudod futtatni.

#2. Replit:

A Replit egy szintén online fejlesztői környezet (IDE), ahol programozni, futtatni és megosztani lehet kódokat közvetlenül a böngészőből — tehát nem kell semmit telepítened a gépedre: https://replit.com/

Elég az ingyenes verzió, nincs szükségünk az előfizetéses felületre. Regisztráció után el is tudod kezdeni használni.

#3. CodeSkulptor 3:

A https://py3.codeskulptor.org/ webcímen található nagyon egyszerű szerkesztőben is tudsz kezdetleges Python kódot írni és futtatni. Nincs szükség regisztrációra, a felület azonnal elérhető.

II. Offline Kódolás

- Haladó, pfofesszionális megoldás -

(Python környezet kialakítása a számítógépeden)

A Python fejlesztői számos kódszerkesztő felületek közül választhatnak. Az IDE (Integrated Development Environment) csak egy másik neve a szövegszerkesztőnek, ami Integrált fejlesztői környezetet jelent.

Ha ismered már a Visual Studio Code (VS Code) editort vagy a Geany-t, használhatod nyugodtan.

II. / 1. PyCharm környezet létrehozása lépésről-lépésre

Ebben a mini tréningben mi végig a PyCharm szerkesztővel fogunk dolgozni.

Ez egy professzionális kódszerkesztő, amely minden olyan funkcióval rendelkezik, amelyre egy Python programozónak szüksége van.

 

I. A Python 3 telepítése

Ahhoz, hogy elkezdhess programozni Pythonban, szükséged lesz magára a Python értelmezőre (interpreter). Ez az a szoftver, ami lefordítja és futtatja a kódodat a számítógépeden.

Gondolj úgy rá, mintha a Python a programozás nyelve lenne, a Python értelmező pedig a „fordító”, aki a gép számára is érthetővé teszi, amit leírsz.

Ha telepíted a Python 3-at:

✅ saját gépeden is futtathatod a kódokat,
✅ kipróbálhatod a példákat a videók mellett,
✅ önállóan is kísérletezhetsz,
✅ és valódi programozói élményt kapsz – nem csak nézed, hanem csinálod is! 🚀

A telepítés menete

1 – 2. lépés:

Ha bármilyen online editort használsz, ez a lépés nem szükséges. Ha viszont a Python kódot a gépedről szeretnél futtatni (tehát nem online kódolsz), akkor kelleni fog.

Első lépésként töltsd le a Python 3-at a www.python.org/downloads címről.

Látni fogod, hogy többféle verzió létezik. Az oldal automatikusan a legfrissebb verziót fogja felajánlani a képernyőn. A letöltés megkezdéséhez kattints rá a sárga gombra.

A Python 3 letöltése után kattints duplán az “exe” telepítő fájlra, és a további lépések szerint kövesd a képernyőn megjelenő utasításokat a telepítés befejezéséhez.

Python letöltése Windows rendszerre

3 – 4. lépés:

Válaszd az “Install Now” lehetőséget. Továbbá győződj meg róla, hogy a lentebb pirossal bekeretezett “Use admin privileges when installing py.exe” és az “Add python.exe to PATH” lehetőségek opciók be legyenek pipálva.

Python telepítési folyamat képernyője

5. lépés:

A telepítés sikeres volt, a “close” gombra való kattintással be is zárhatjuk az ablakot.

Python telepítése sikeresen befejeződött.
 

II. PyCharm telepítése Windows környezetben

A Python fejlesztői számos kódszerkesztő felületek közül választhatnak. Az IDE (Integrated Development Environment) csak egy másik neve a szövegszerkesztőnek, ami Integrált fejlesztői környezetet jelent. Ebben a mini tréningben végig a PyCharm szerkesztővel fogunk dolgozni. Ez egy professzionális kódszerkesztő, amely minden olyan funkcióval rendelkezik, amelyre egy Python programozónak szüksége van.

Rendszerigény

  • Windows 10 – 64 bit / Windows Server 2019 vagy későbbi kiadások
  • 2 GB szabad RAM, de minimum 8 GB rendszer memória
  • 3.5 GB merevlemez szabad hely, SSD javasolt
  • 1024×768 minimum képernyőfelbontás

A telepítés menete

1. lépés:

A PyCharm telepítő fájlt a JetBrains hivatalos oldaláról tölthetjük le: https://www.jetbrains.com/pycharm/download/#section=windows

A “Download” felirat mellett van egy lenyíló menü, ebből a sima normál “.exe (Windows)” telepítőre van szükségünk. Ez kompatibilis a legtöbb Windows-os géppel. Kattintsunk rá, és a letöltés azonnal elindul.

2. lépés:

Amint a letöltés kész, indítsuk el az install fájlt.

3. lépés:

Itt nincs teendőnk, menjünk tovább a “Next” gombra kattintva.

4. lépés:

Ebben a fázisban megváltoztathatjuk a telepítási útvonalat, de ez alapértelmezetten teljesen megfelel nekünk. Kattintsunk a “Next” – re.

5. lépés:

Az egyszerűbb indítás érdekében jó, ha a  programunk ikonja az asztalon van. Ehhez pipáljuk be a “Create Desktop Shortcut – PyCharm” jelölőnégyzetet. Majd kattintsunk ismét a “Next” – re.

6. lépés:

Indítsuk el a folyamatot az “Install” gomra kattintva.

7. lépés:

A telepítés befejeződött. Kattintsunk a “Finish” -re.

III. PyCharm telepítése Mac Os / Linux alatt

A Kali Linux egy Debian-alapú disztribúció, vagyis a Debianra épül, de külön projekt.

IV. PYCHARM BEÁLLÍTÁSA TELEPÍTÉS UTÁN

1. lépés:

Az indításhoz kattintsunk az asztalon a PyCharm ikonjára. 

2. lépés:

Ebben a popup ablakban jelöljük be pipával és fogadjuk el a használati feltételeket, majd a “Continue” gombra kattintva menjünk tovább.

3. lépés:

Ennél a lépésnél mindenki eldöntheti, hogy statisztikai vagy fejlesztési célra szeretne-e adatot küldeni vagy sem. Ha nem szeretnénk, válasszuk a “Don’t Send” opciót.

4. lépés:

Itt már üdvözöl is bennünket a PyCharm. Most létre kell hoznunk egy munkalapot, ahol dolgozni szeretnénk. Ehhez válasszuk a “New Project” lehetőséget.

5. lépés:

A 6. pontban nyíllal jelölt résznél az alapértelmezett útvonal mindenkinél egyedi a számítógép felhasználói név miatt, de az alapártelmezett formula ez: “C:\\Users\Felhasznaloi_nev\PycharmProjects\PythonProject

A “PycharmProjects” a fő mappánk, ezt nem kell átírnunk, csak az utolsó “\” jel utáni munkalap nevet változtassuk meg, pl.: “C:\\Users\Felhasznaloi_nev\PycharmProjects\2_lecke

Tehát, ez még csak az aktuális munkakönyvtárunk neve lesz.

A 7. pontban a “Python version:” felirat mellett csak egyszerűen ellenőrizzük, hogy a korábban telepített Python a verziószámával szerepel-e.

Ha mindez rendben van, kattintsunk a “Create” gombra.

6. lépés:

Korábban a PyCharm két telepítési opcióban működött: egy ingyenes (Community) és egy fizetős (Professional). 2025. februárjától ezt egyesítették, ami azt jelenti, hogy a fizetős verziót is tudjuk aktiválni 30 napos “trial”-ként. Viszont nekünk nincs szükségünk speciális funkciókra, az ingyenes verzió korlátlanul használható és amire nekünk kell, arra teljesen megfelel. Kattintsunk a “Close” – ra a kék ablak bezárásához.

7. lépés:

A Python interpreter az a program, ami lefuttatja a Python kódunkat. Viszont a szerkesztőnk jobb alsó sarkában azt látjuk, hogy “No interpreter“. Kattintsunk rá és válasszuk az “Interpreter Settings” almenüt a beállításhoz. Ezt a műveletet csak egyszer kell elvégeznünk.

8. lépés:

A 12. pont alatt láthatjuk az “Add interpreter” lehetőséget. Erre kattintva megjelenik egy felugró ablak további beállításokkal. 

Pipáljuk be a “Make available to all projects” lehetőséget, hogy minden projektünkhöz ugyan ezt a beállítást és interpretert használja majd.

Ezek után kattintsunk a “Select existing interpreter” opcióra.

9. lépés:

Egyszerűen okézzuk le a beállításunkat.

10. lépés:

Itt még egyszer kattintsunk az “Ok” gombra.

11. lépés:

A bal felső sarokban láthatjuk a létrehozott munkakönyvtárunkat, jelen esetben: “2_lecke“. 

Kattintsunk rá az egerünk jobb gombjával, majd a jobbra kinyíló almenük közül először válasszuk a “New” menüt, majd a “Python File” opciót. Kattintsunk rá.

12. lépés:

Megjelenik egy mező, ahova most be tudjuk írni azt a fájlt, amibe a kódunkat szeretnénk tárolni. Ékezetek nélkül írjunk be egy nevet, pl.: “main.py“. Ügyeljünk rá, hogy a “.py” kiterjesztés mindig szerepeljen a fájlnév mögött.

13. lépés:

Elérkezett az ideje, hogy lefuttassuk az első teszt python kódunkat. Gépeld be ezt a szöveget a 21. pont szerint:

				
					
print("Ez egy szöveg kiíratás teszt")
				
			

A mini programunk futtatásához kattints a 22. pont szerinti helyen található “▷ Play” gombra vagy Shift+F10“. Ha mindent jól csináltunk, a 23. pontban a konzolban így kell megjelennie a kiíratott üzenetnek:

14. lépés:

A munkánkat elmenthetjük a “File/Save All” almenüben vagy Ctrl+S

Illetve a kilépéshez válasszuk a “File/Exit” opciót.

V. PYCHARM KEZELŐFELÜLET

Ezeket nem kell mindet megtanulnod, menet közben fog rögzülni. 

Általános kezelőfelület:

1.Hamburger ikon“: PyCharm lenyíló főmenü
2.2_lecke“: Aktuális munka könyvtár
3.main.py“: Munkafájl – lehet több is egymás alatt
4.“: Futtatás “Play” gomb
5.𖢥“: Hibakeresés – “Debug” mód
6.🔍“: Globális keresés
7. “⚙”: Beállítások
8. Kód editor felület, ahova a programunkat írjuk
9. Console, ahol lefut a programunk

“File” menü:

10.New Project…“: Új projekt létrehozása
11.+ New File or Directory…“: Új fájl vagy könyvtár létrehozása
12.Open…“: Megnyitás
13.Save as…“: Mentés másként
14.Recent Projects“: Legutóbbi projektjeink
15.Rename Project“: Projet átnevezése
16.Settings“: Beállítások
17.Save all…“: Összes munkalap, fájl mentése
18.Exit“: Kilépés

“Edit” menü:

19.Undo“: Művelet visszavonás
20.Redo“: Művelet visszavonásának visszaállítása
21. “Cut“: Kivágás
22:Copy“: Másolás
23.Paste“: Beillesztés
24.Delete“: Törlés
25.Find“: Keresés a kódban
26.Select all“: Az összes kijelölése

“Refactor” menü:

27. “Rename“: Ismétlődő szavak vagy változónevek tömeges kicserélése, átírása a teljes kódban

“Run” menü:

28. “Run ‘… .py’ “: Egy bizonyos fájl futtatása
29. “Debug ‘… .py“: Egy bizonyos fájlban való hibakeresés
30. “Run…“: Futtatás (általános)
31. “Debug…“: Hibakeresés (általános)

Gyakran használt funkciók:

32. Python Console (konzol)
33. Terminál

II. / 2. VS Code (alternatíva)

Sokan kérdeztétek, hogy PyCharm helyett hogyan lehet VS Code (Visual Studio Code)-ban kialakítani egy Python programozási környezetet. Ebben a videóban Csenge ezt fogja bemutatni nektek.

Tehát, ha a számítógépeden szeretnél kialakítani Python környezetet és nem online editort használsz, akkor elég csak az egyiket telepíteni, PyCharm vagy VS Code. Amelyik neked szimpatikusabb, azt válaszd.

A VS Code telepítő a hivatalos oldalról tölthető le: https://code.visualstudio.com/

III. AZ ELSŐ PYTHON PROGRAM FUTTATÁSA

 – Online Editor – Hamarosan bemutatásra kerül…

PyCharm (offline):

  1. Első lépésben keresd meg a PyCharm-ot a számítógép programlistájában, tálcán vagy az asztalon. Majd indítsd el.
  2. Kezdd el írni a kódot.
  3. Mentsd a programfájlt “.py” kiterjesztéssel és egy beszédes leíró névvel.

Munkamenet mentése:

Mentéskor a Python programozási nyelv csak a kisbetűket támogatja ékezetek nélkül, szóköz helyett pedig _ alsó vonalat írunk.

A következő lépésként mindenképp fontos, hogy a .py kiterjesztés hozzá legyen fűzve a megadott fájlnév végéhez. A kiterjesztés jelzi a PyCharm kódszerkesztő számára, hogy a fájl python szkriptet tartalmaz. Emiatt a PyCharm színkiemelést alkalmaz, hogy megkönnyítse a kódolást a szem számára.

Fájlnévnek általában angol nyelvű nevet adok, de inkább az ékezetek nélküli kisbetű és a szóköz helyett az _ alsó vonal a lényeges.

Fájlnévnek használhatunk példaképp olyan nevet, mint a „password_manager.py”, “data_work.py”, “my_project.py” vagy a “my_work.py”.

Hogy később minden fájlt megtaláljunk vagy egy helyen lássunk, érdemes létrehozni vagy kiválasztani egy külön könyvtárat az összes python kód tárolására.

Példa:

  1. lépés: Ments el magadnak egy .py fájlt tetszőleges néven és a fent említett módon, ami üres (tehát nem írsz bele semmit).
  2. lépés: Ha a fájlt elmentetted, készen is állunk arra, hogy megírjuk közösen az első Python-programodat.

IV. A print() függvény

A print() a Python beépített funkciója, amely egy meghatározott üzenet vagy érték “kinyomtatására” (képernyőn való megjelenítésére, kiíratására) szolgál. Ebben a példában a print() függvény a “Hello! Üdv mindenkinek!” üzenet megjelenítésére szolgál a képernyőn.

Gépeld be az alábbi kódsort:

				
					print("Hello! Üdv mindenkinek!")
				
			

A program futtatása:

A PyCharm esetében a futtatáshoz nyomd meg a SHIFT + F10 vagy az  ALT + SHIFT + F10 billentyűkombinációt, de kattinthatsz a menüsorban a zöld háromszögre is vagy a menüsorban a “Run” -ra kattintva és a “Run” almenüt választva. A következő üzenet fog megjelenni a terminál ablakban:

				
					Hello! Üdv mindenkinek!
				
			

Processes finished with exit code 0

A képen az alábbi üzenetet láthatjuk : “Processes finished with exit code 0”

Ez a console üzenete számunkra,  azt jelenti, hogy a program hibamentesen lefutott. A Python egy nagyon szigorú specifikus szabványt követ. Figyelmeztetéssel jelez, ha a kód bármely szakaszában hiba merül fel.

SyntaxError: unterminated string literal (detected at line 1)

SyntaxError: unterminated string literal (detected at line 1)

Process finished with exit code 1

A hibát a terminálban a kis piros nyíl is jelzi: a másik oldalt lemaradt egy “ jel.

Munkánk során használhatunk szimpla (‘ ‘) vagy dupla (” “) idézőjelet is. A legjobb azonban, ha nem használjuk mindkét típust ugyanabban a programozási kifejezésben. A vegyes szöveges (string) ”  ‘ karakterek együttes használata hibaüzenetet eredményezhet.

V. Az input() függvény

Az input() a Python egyik beépített függvénye, amivel a program adatot tud bekérni a felhasználótól. A felhasználó ilyenkor a billentyűzetről írhat be valamit. A függvény általános használati formája így néz ki:

				
					input(prompt)
				
			

Az input()-nak megadhatunk egy szöveget is (ez az úgynevezett “prompt”), ami megjelenik a képernyőn, és elmagyarázza, hogy mit kell beírni.

Vagyis a “prompt” lesz a konzolban megjelenő felszólítás, amely adatbevitelt kér a felhasználótól.  Ez a szöveg nem kötelező, de segíti a felhasználót. A konzol vár, amíg a felhasználó be nem viszi az adatokat.

Példa:

				
					print("Szia " + input("Hogy hívnak?") + "!")
				
			

Output (Konzol):

A fenti kódot lefuttatva egy kérdés jelenik meg a konzolunkban, hogy: “Hogy hívnak?” A program megáll és vár a felhasználó válaszára. Én beírtam, hogy “Csaba” és ütöttem egy Entert. A program válasza ez lett: “Szia Csaba!”

				
					Hogy hívnak? Csaba
Szia Csaba!
				
			

VI. Zenekar név "generátor"

Ez a példa egyben mulatságos is lehet, ha az eredményeket vizsgáljuk. Arról szól, hogy egy jól hangzó nevet szeretnénk kitalálni egy zenekarnak és ötletekre lenne szükségünk. Az általunk megírt program a print() függvényt használva futtatás után rögtön üdvözölni fog.

Majd egy input()promt” megkérdezi, hogy melyik városban nőttünk fel. Ha megadjuk, a program tovább lép a következő kérdésre. “Mi a házi kedvencünk neve?” Ha itt is beírjuk, akkor egy újabb print() utasítás “összefűzi” nekünk a két szót és megjeleníti számunkra a konzolban. A lenti kódban többször látható “\n” azt jelenti, hogy “új sor” kezdődik. A példánkban amint elkezdjük begépelni a válaszokat, új sorba érkezünk, így az egész jobban átláthatóbbá válik.

Kódunk:

				
					#1. Írassunk ki egy üdvözletet a program indulásakor.
print("Üdvözöllek a Zenekari Nevek generátorában!")

#2. Kérdezzük meg a felhasználót, hogy melyik városban nőtt fel.
city_name = input("Melyik városban nőttél fel?\n")

#3. Kérdezzük meg a felhasználót, hogy mi a házi kedvencének a neve.
pet_name = input("Mi a házi kedvenced neve?\n")

#4. Kombináljuk össze a város nevet a házi kedvenc nevével és mutassuk meg a konzolban.
print("A zenekari együttesetek neve: " + city_name + " " + pet_name)


				
			

Output:

A fenti példában a városnévnek azt adtuk meg, hogy: “Szeged”

Házi kedvencünk neve pedig: “Betyár”

				
					Üdvözöllek a Zenekari Nevek generátorában!
Melyik városban nőttél fel?
Szeged
Mi a házi kedvenced neve?
Betyár
A zenekari együttesetek neve: Szeged Betyár

				
			

Kiegészítés:

A fenti sorokban a “Melyik városban nőttél fel?” kérdésre adott választ egy “city_name” változóban tároltuk el. A “Mi a házi kedvenced neve?” pedig a “pet_name” változóban került tárolásra. Itt az input() függvényt használtuk az adatok bekéréséhez.

A kódsor legvégén szereplő print() utasítással ennek a két tárolónak az értékét íratjuk ki a konzolba.

Ezzel a témával fogunk foglalkozni a következő leckékben.

🧠 VII. ÁTTEKINTÉS

Most már tudod, hogyan telepítheted a Python-t és a PyCharm kódszerkesztőt a számítógépére.

Ebben a fejezetben azt is megtanultad, hogyan írd meg az első Python-kódot, használva a print() és az input() utasításokat.

✍️ VIII. HÁZI FELADAT

Írj egy kétlépcsős adatbekérő programot.

  1. Programunk elindítása után egy üdvözlő szöveget kellene megjelenítenünk a konzolban: “Üdv! Kérlek válaszolj a kérdésekre!”
  2. Első kérdés: “Hogy hívnak?”
  3. Második kérdés: “Add meg az életkorod:”
  4. A print() utasítással írassuk ki az alábbi szöveget: “Köszönöm (név)!” 
  5. Egy másik print() utasítással jelenítsük meg a konzolban a következő üzenetet: “x (életkor) éves vagy.”
Minden felhasználó általi begépeléskor adott válasz új sorban jelenjen meg. Erre használd a “\n” – t a sorok végén.

MEGOLDÁSOK (AZ ELSŐ LÉPSEK)

Feladat:

				
					print("Üdv! Kérlek válaszolj a kérdésekre!")

name = input("Hogy hívnak? \n")
age = input("Add meg az életkorod: \n")

print("Köszönöm" + " " + name + "!")
print(age + " " + "éves vagy")
				
			

Output:

A példánkban névnek azt adtuk meg, hogy: “Gergő”

Az évnek pedig: “25”

				
					Üdv! Kérlek válaszolj a kérdésekre!
Hogy hívnak? 
Gergő
Add meg az életkorod: 
25
Köszönöm Gergő!
25 éves vagy
				
			

X. VISSZAJELZÉS

➡️ Mennyire volt érthető a mai lecke?

Segítsd kérlek a munkánkat, hogy a jövőben még hasznosabb tartalmakat tudjunk készíteni és fejlődhessünk.  A visszajelzés teljesen anonym, nincs szükség sem az e-mail címedre, sem a személyes adataidra. A kérdőív kitöltése csak 1 percet vesz igénybe.

Köszönöm, ha rászánsz egy percet – minden visszajelzés segít, hogy még érthetőbb anyagot formálhassak. 🙏

Őszintén remélem, hogy sikerült elindulnod és megtetted az első lépéseket.

🔓 Holnap után megtanulod, hogyan tudsz számokat és szövegeket eltárolni a memóriában — és megnyílik előtted a programozás logikája!.

Üdv:
Mészáros Csaba

PythonProject.hu
“Tanulj meg Pythonban gondolkodni – lépésről lépésre.”